«اُدْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» (نحل/ ۱۲۵)؛ «با حکمت و موعظهی نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به گونهای که بهتر است مجادله نما».
متن شبهه:
کتاب «بازگشت به اسلام» شابک و مجوّز نشر از وزارت ارشاد ندارد. همچنین هیچ آدرس دقیق یا شماره تماسی از دفتر نویسنده یا مکان چاپ کتاب، در آن موجود نیست.
در این کتاب اشکالات علمی فراوانی هست؛ به عنوان نمونه، نویسنده تقلید از مراجع در فروعات دین را زیر سؤال برده و ولایت مطلقه فقیه را ناممکن میشمارد.
همچنین در ص۱۲۵ تشکیل حکومت را نادرست شمرده و مدّعی شده که مسلمانان در عراق، سوریه، افغانستان و ایران در ضلالتی آشکارند.
هیچ روایتی از ائمه در این کتاب روایت نشده و نویسنده تنها به حجّیت قرآن و حدیث متواتر پیامبر معتقد است و خبر واحد را حجّت نمیداند.
ظاهراً سایت نویسنده در کمتر از یک هفتهی اخیر شروع به کار کرده و هنوز وارد صفحات اصلی موتورهای جستجو نشده اما متاسفانه تعداد بازدید کنندگانش در حال افزایش است.
پاسخ به شبهه:
انسان عاقل و بیغرض میداند که حقّانیت و صحت یک کتاب به مجوّزهای اعتباری وابسته نیست، بلکه به مطابقت مضامین آن با عقل و شرع وابسته است؛ خصوصاً با توجّه به اینکه مراجع صدور این گونه مجوّزها -علی الخصوص در ایران- کاملاً سیاسی و جهتدار عمل میکنند و با تنگ نظری و استبداد رأی، هیچ نظر مخالفی را بر نمیتابند و به آن مجوّز نشر نمیدهند. بنابراین، اعتراض به نداشتن مجوّز در چنین شرایطی، تجاهل و غرض ورزی است. در عین حال، کتاب شریف «بازگشت به اسلام» نوشته حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، دارای شماره استاندارد بین المللی کتاب (ISBN) است (۹-۰۰۵۸-۱-۹۹۳۶-۹۷۸) و از آنجا که در ایران به چاپ نرسیده است، تبعاً نیازی به کسب مجوّز از وزارت ارشاد این کشور هم ندارد. وانگهی علاقه مندان میتوانند از طریق پر کردن فرم «عضویت فعال» با دفتر حضرت علامه ارتباط مستمر برقرار کنند.
تقلید به معنای «پیروی از فتوای مجتهد بدون علم به دلیل او» مفید ظن است و ظن بنا بر نصّ قرآن کریم (یونس/ ۳۶ و نجم/ ۲۸) چیزی را از حق بینیاز نمیکند. از همین روست که خداوند در قرآن کریم انسان را از پیروی چیزی که به آن علمی ندارد، نهی فرموده است. (اسراء/ ۳۶) همچنین ممکن نیست که خداوند برای غیر معصوم، ولایت مطلقه قرار داده باشد؛ چراکه اطاعت بی چون و چرا از غیر معصوم خواسته یا ناخواسته به انحراف می انجامد؛ همچنانکه واگذاردن اختیارات معصوم به او، مفاسد بزرگی مانند استبداد سیاسی در پی دارد. از این رو، علمای برجستهای مانند مرحوم آخوند خراسانی، شیخ انصاری و خویی که مراجع تقلید امروز، شاگردان آنان هستند، نظری مشابه نظر حضرت علامه داشتند و مخالف ولایت فقیه بودند.
نقدکننده، بخش مهمّی از سخن علامه را با شرارت و شیطنت، تقطیع کرده و آنچه به ایشان نسبت می دهد، کذب محض و افترایی آشکار است؛ چراکه علامه، حکومت را ضروری و بلکه مهمترین حکم اسلام و مبنای تحقّق عدالت و سعادت میشمارد، لکن حکومت را تنها برای خداوند و تبعاً برای خلیفهی او در زمین میداند؛ همچنانکه تشکیل حکومت خلیفهی او در این زمان را -مشروط به حمایت و همیاری مردم- امری ممکن میشمارد. در ص۱۲۵ نیز میفرماید کسانی در خاورمیانه که «به سوی حاکميت خود دعوت میکنند و رؤيای خلافت اسلامی را در سر میپرورانند در ضلالتی آشکارند»، نه مطلق مسلمانان در این منطقه!
کتاب شریف «بازگشت به اسلام» مبتنی بر یقینیات و مسلّمات همه مذاهب اسلامی نوشته شده و در پی ایجاد «گفتمان مشترک» میان امّت است. لذا حقایق اسلامی را با استناد به منابعی تبیین فرموده است که قابل قبول برای همه مسلمانان باشد. از همین روست که ایشان با استناد به قرآن و سنت متواتر در روشنایی عقل سلیم، طهارت، خلافت و ضرورت مودّت اهل بیت علیهم السلام را تبیین فرموده است. همچنانکه از ظنون روایی و اخبار آحاد که بی نیاز کننده از حق نیستند، پرهیز کرده و جز روایات متواتر و قطعی الصدور را مستند خویش قرار نداده و این مشابه نظر علمای بزرگی مانند شیخ مفید (التذکرة بأصول الفقه، ص۴۴؛ المسح علی الرّجلین، ص۱۸)، شریف مرتضی (الذریعة، ج۲، ص۵۳۰؛ رسائل المرتضی، ج۱، ص۲۱؛ الانتصار، ص۱۲۰)، ابو جعفر طوسی در الإقتصاد (ص۱۸۸)، طبرسی (مجمع البیان، ج۹، ص۲۲۱)، ابن ادریس (السرائر، ج۱، ص۵۱) و… است که به صراحت تأکید داشتند خبر واحد حجّت نیست.
ظاهراً کسانی که این نقد را بازنشر می کنند، از حواس پرتی شدیدی رنج می برند؛ چون این سایت بیش از ۳ سال است که راه اندازی شده نه «یک هفته اخیر» و علی رغم فیلترینگ ظالمانه و بزدلانه طواغیت، در صدر نتایج جستجوی اینترنتی قرار دارد.
بسیار قانع کننده بود ممنون از شما
سپاس از توجّه شما. موفّق باشید ان شاء الله