متن شبهه:
علامه منصور هاشمی خراسانی مخالف با تقلید است و از آن بر حذر داشته است. پس چطور است که طرفداران ایشان با علم به این موضوع، از ایشان تقلید میکنند؟
متن پاسخ به شبهه:
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
عرض سلام و ادب و احترام دارم خدمت تمامی برادران ارجمند و خواهران محترم گروه سیاهپرچمان خراسان
بنده بهروز فانی هستم و با برنامهی دیگری از پاسخ به شبهات در خدمت شما هستیم. انشاءالله.
خُب خود شبههای که مطرح شده البته از قدیم الایام هم این بوده این هست که چرا طرفداران حضرت علامه از حضرت تقلید میکنند با اینکه حضرت علامه در کتاب خودشون، بازگشت به اسلام صفحهی ۴۰ عملاً از تقلید برحذر داشته و از تقلید کردن منع کرده. چطوره که طرفداران حضرت علامه با علم به این موضوع از ایشون تقلید میکنند؟
خُب برای پاسخگویی به این شبهه در ابتدا باید تقلید رو تعریف کنیم. طبق مبنای حضرت علامه و تعریفی که ارائه دادند در کتاب بازگشت به اسلام صفحهی ۴۰، تقلید به معنای پیروی کورکورانه از گفته و کردهی دیگری بدون دلیل است؛ یعنی با اینکه تقلید به گونهای پیروی از دیگری است، اما تفاوت فاحشی که با اون داره اینه که پیروی کردن اعم از تقلیده و تقلید، بدون دلیله. خُب با این وصفف عمل به گفته یا کردهی دیگری با دلیل عملاً تقلید شمرده نمیشه. کاری که اتباع منصور هاشمی خراسانی و پیروان حضرت علامه در حال انجام اون هستند، پیروی با دلیل از حضرت علامه هست. از این رو عمل به فتوای هر عالمی، هر عالمی در جهان اسلام در صورتی که دلایل قانع کنندهای برای اون ارائه کنه، دلیل قانع کنندهای از کتاب خدا، سنت متواتر پیامبر و یا عقل سلیم برای فتوای خودش اقامه کنه، پیروی از این فتوا نه تنها جایزه بلکه حتی واجب شمرده میشه. چرا؟ چونکه عمل به این فتوا و پیروی از اون در واقع عمل به کتاب خدا، سنت متواتر پیامبر و یا عقل سلیمه. بنابراین پیروان حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی با علم به دلایل فتاوی ایشون از حضرت پیروی میکنن، چرا؟ چون علم به این دلایل ما رو به قطع میرسونه و چیزی که ما به اون امر شدیم رسیدن به قطع و یقینه و همین کافی است و هر عالمی دیگری اگر فتوایی که ارائه میده با دلیل باشه و اون دلیل از کتاب و سنت باشه و ما رو به یقین برسونه، پیروی از اون فتوا با علم به اون دلایل واجبه و عملاً تقلید شمرده نمیشه.
پس مَخلَص کلام این شد که کسانی که از حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی یا دیگر علمای جهان اسلام حتی با علم به دلایل فتاوی اونها پیروی میکنن، مقلّد به شمار نمیان، تقلید نمیکنند این افراد بلکه به نوعی اجتهاد میکنند؛ چرا که دارن از دلیل پیروی میکنند و اگر این دلیل برگرفته از سنت باشه، اونها دارند از سنت پیروی میکنند؛ اگر این دلیل از عقل باشه اونها از عقل پیروی میکنند و اگر از قرآن باشه اونها از قرآن پیروی میکنند.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته.